Ik ben op zoek naar ervaringen van fotografen die mij kunnen helpen kiezen tussen een **50mm en een 65mm prime lens op full frame**.
Belangrijk: mijn keuze gaat bewust **alleen tussen deze twee brandpuntsafstanden**. Ik ben niet op zoek naar alternatieven van andere merken of andere brandpunten. De lenskeuze zelf ligt vast; ik wil vooral begrijpen welk brandpunt in de praktijk het beste aansluit bij mijn manier van fotograferen.
Ik gebruik momenteel een Sony A7 V. Mijn huidige set bestaat uit:
* Sony FE 25mm F1.5 GM
* Tamron 70-180mm F2.8 G2
Mijn fotografie bestaat vooral uit:
* reizen
* straatfotografie
* familie/gezin
* steden en architectuur
* interieur
* af en toe portretten (vooral buste: hoofd en schouders)
Ik zoek dus een compacte, lichtsterke prime die een **aanvulling vormt tussen mijn 25mm groothoek en 70-180mm tele**. De bedoeling is een lens die ik vaak kan gebruiken voor dagelijks fotograferen, maar ook voldoende karakter heeft voor portretten en onderwerpen met meer isolatie.
Mijn twijfel zit tussen:
**50mm**
* klassiek en veelzijdig brandpunt
* waarschijnlijk makkelijker voor dagelijks gebruik, reizen en straatfotografie
* iets eenvoudiger binnen en in situaties met beperkte ruimte
* meer geschikt als universele middenlens
**65mm**
* interessanter perspectief voor portretten
* meer compressie en onderwerpisolatie
* waarschijnlijk sterker voor busteportretten (hoofd en schouders)
* vormt mogelijk een mooiere aanvulling tussen 25mm en 70-180mm
Mijn vraag gaat vooral over de praktijk:
* Als je al een 25mm groothoek en een 70-180mm tele hebt, zou je dan eerder kiezen voor 50mm als veelzijdige middenlens of 65mm als meer karaktervolle prime?
* Welke van beide brandpunten pak je in de praktijk vaker vast en waarom?
* Voelt 65mm nog voldoende veelzijdig voor reizen, straat en dagelijks gebruik?
* Of blijkt 50mm uiteindelijk toch de betere keuze door zijn flexibiliteit?
* Zijn er fotografen die bewust voor ongeveer 65mm gekozen hebben en deze brandpuntsafstand als ideale aanvulling ervaren?
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen uit de praktijk: niet naar scherpteverschillen of technische lensreviews, maar naar het verschil in **kadrering, werkafstand, perspectief en bruikbaarheid** tussen 50mm en 65mm.