zowel met het fotograferen als met bewerken.
ben benieuwd wat jullie er van vinden.

f/36
3.2sec
iso400
bedank voor het kijken

ik werkte inderdaad met statief,Jochenvde schreef:Waarom f36 met zo'n lange sluitertijd en iso 400? Ik had in dit geval iets gekozen tussen f8 en f11. Dan is je sluitertijd ook korter en is je foto scherper. Of wou je het bewegende water benadrukken? Iso 100 had ook voldoende geweest, mits je toch op statief werkt (veronderstel ik toch).

nee het is echt f36, (volgens mij tenminste)NuchterJan schreef:Oh, bedoel je f3.6! Ik las echt f36 en vroeg mij eigenlijk al af welke lens dat kan.
Nu, als de omstandigheden niet goed zijn, moet je soms beslissen de foto niet te maken, maar, met een stevig statief, de ISO eventueel naar 800 en daarna de ruis aanpakken.
Maar de foto is goed, dus het ging gewoon over de f36.

NuchterJan schreef:Je kan bij die lenzen inderdaad naar f38 gaan. Maar, hoe meer je je lens dichtknijpt hoger f-getal (om het eenvoudig te houden, want eigen is het kleiner 1/38 :-) ) des te langer je moet belichten voor het zelfde effect.
Ideale f-instelling voor zo'n foto's ligt ergens tussen de 8 en de 13, want er zijn nog een pak nadelen aan de lens serieus dicht knijpen.
Ik kan uiteraard alleen maar gokken hoe de lichtomstandigheden waren, maar ik denk dat je deze bij ISO 100, f10 bij een sluiter van 1/60 zou kunnen maken. Evt ISO naar 200 brengen, kan je de sluitertijd halveren.