Gr.
Erik

Om het eenvoudig te houden kun je er vanuit gaan dat hoe kleiner dof of m.a.w het stukje dat scherp is hoe beter de bokeh. met een full body shot wordt je afstand tot je subject groter en bij een zelfde diafragma word je dof dus snel groter. Vanuit dit gezichtspunt zal het advies gekomen zijn voor een vast brandpunt, omdat je een 50mm voor een redelijke prijs 1.8 of zelfs een 1.4 kunt aanschaffen. Je kunt dus de grotere afstand een beetje compenseren door een groter diafragma te kiezen (kleiner getal voor de volledigheid). Hier refereerd Rophoto ook aan. Meer tele is dus ook een optie maar je verliest ook weer iets doordat je weer verder weg moet. Licht is niet de enige reden dat een lichtsterke tele zo gewild is maar helaas gaat de prijs dan ook met rasse schreden omhoog. Om nog maar te zwijgen dat niet ieder objectief eeneven mooie bokeh heeft.Erik Dignum schreef:Voor zover ik weet is in het algemeen zo'n bokeh meestal beter te zien bij meer close up beelden dan bij full body shots. Waarom? Dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Dus ik lees graag mee met de volgende comments![]()
Gr.
Erik

sigma 70-200 2.8 2de hands, ga je zeer blij van worden..ragscherp en mooie onscherpteVera schreef:Om nu uit te geven tot 400, mocht een andere lens veel beter zijn moet ik daar nog even voor 'sparen'. Het is nog maar een beginnende hobbyMartinvh schreef:hmmz, wat is je budget Vera ? straight to the point vraagje, maar imo wel zo belangrijk.
De 50mm 1.8 is een heel goede lens en heet niet voor niets "plastic fantastic"
De 50mm 1.4 is daarentegen wat duurder, maar beter gebouwd, en zowaar het kan nóg scherper + 1.4-->1.8 is een groter verschil dan het lijkt in cijfers
Maarrrr mocht je een wat groter budget hebben dan is een 70-200 helemaal mooi.
Met deze lens heb je zoals de voorgangers al zeiden niet alleen het diafragma wat erg groot kan, maar heb je ook nog eens de tele welke de achtergrond comprimeerd,.. dubbel op dus+ buiten voor dit soort foto's is de lens natuurlijk ook nog eens erg veelzijdig door zijn zoombereik,.... nadeel is wel dat je er een emmer vol 50 1.8 lenzen voor kunt kopen
50 1.8 +- 99,-
50 1.4 +- 329,-
VRII nieuw +-1800,-
VRI 2e hands +- 1000,-

Is ook een goede lens. Let bij 2e hands aanschaf wel op front en/of back focus!! Daar hebben ze vaker dan je lief hebt last van.sigma 70-200 2.8 2de hands, ga je zeer blij van worden..ragscherp en mooie onscherpte